10.Raja Berpelembagaan
Jelaskan maksud institusi Raja Berpelembagaan
Maksud institusi Raja Berpelembagaan ialah
F1 sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan perlembagaan
F2 bertindak berasaskan perlembagaan
F3 nasihat perdana Menteri
F4 tidak boleh bertindak sendirian
F5 kecuali perkara tertentu ikut budi bicara
Bagaimanakah Yang Di Pertuan Agong (YDPA) dipilih?
Cara Yang Di Pertuan Agong (YDPA) dipilih ialah
F1 dipilih daripada 9 raja-raja Melayu
F2 secara bergilir
F3 secara sulit oleh raja-raja Melayu
F4 mengikut peruntukan perlembagaan
F5 memegang jawatan 5 tahun
Nyatakan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agong.
Bidang kuasa Yang Di Pertuan Agong ialah
F1 ketua negara Malaysia
F2 ketua agama Islam bagi negeri Melaka
F3 Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata
F4 melantik Perdana Menteri, Jemaah Menteri, Peguam Negara
F5 mentauliah duta
F6 mengisytihar undang-undang darurat
F7 memelihara hak istimewa orang Melayu
11.Pilihanraya
12.Lambang-lambang negara
Jelaskan latar belakang penciptaan bendera negara.
Latar belakang penghasilan bendera negara ialah
F1 dipilih melalui pertandingan
F2 oleh Majlis Perundangan Persekutuan
F3 reka bentuk En. Muhamad bin Hamzah dipilih
F4 berkibar pertama kali di Istana Selangor
Jelaskan maksud pada lambang bendera negara kita.
F1 Merah – berani
F2 Putih – kesucian
F3 Biru – perpaduan
F4 Kuning – kedaulatan raja
F5 Bulan sabit – Islam agama rasmi
F6 Bintang pecah 14 – gabungan 14 negeri dalam Malaysia
Bagaimanakah anda boleh mengambil inspirasi daripada cogankata negara bersekutu bertambah mutu?
Inspirasi daripada cogankata bersekutu bertambah mutu ialah
F1 perpaduan membawa kekuatan
F2 bersatupadu menjamin keharmonian negara
F3 perpaduan pemangkin pembangunan
F4 bersatupadu membentuk kesejahteraan
F5 perpaduan menjamin keamanan Maksud pada lambang bendera negara kita ialah
Jata Negara penting kepada negara kerana
F1 lambang kemegahan penduduk
F2 lambang rasmi negara
F3 identiti sesebuah negara
F4 menjadi kebanggaan warga negara
F5 simbol perpaduan
F6 lambang kedaulatan negara
F7 memangkin semangat patriotik rakyat
Apakah tanggungjawab rakyat kepada bendera kebangsaan?
Tanggungjawab rakyat kepada bendera kebangsaan ialah
F1 menghargai
F2 menghormati
F3 memuliakan
F4 mengibarkan
F5 memahami maksud lambang negara
.....................................................................................
13.Isu Pendididikan
Apakah cadangan yang dikemukakan dalam Penyata Razak 1956?
Cadangan yang dikemukakan dalam Penyata Razak 1956 ialah
F1 sekolah umum rendah menggunakan bahasa Melayu
F2 sekolah jenis umum rendah menggunakan bahasa Inggeris, Tamil dan Cina
F3 sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu
F4 sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris
F5 bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diajar di semua sekolah
F6 Kurikulum diseragamkan
Nyatakan cadangan Laporan Rahman Talib dalam usaha memupuk semangat perpaduan. Cadangan Laporan Rahman Talib dalam usaha memupuk semangat perpaduan ialah
F1 sekolah umum menjadi sekolah kebangsaan
F2 sekolah rendah menggunakan bahasa Melayu
F3 bahasa Melayu digunakan di semua sekolah menengah
F4 pelajaran agama Islam diajar jika ada pelajar lebih 15 orang
F5 bahasa Cina dan Tamil diajar jika ada pelajar lebih 15 orang
F6 peperiksaan awam dalam bahasa kebangsaan
F7 pelajaran percuma kepada semua pelajar sekolah rendah
Nyatakan kandungan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974.
Kandungan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974 ialah
F1 menekankan kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M)
F2 kenaikan darjah secara automatik
F3 bahasa Melayu mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
F4 sukatan pelajaran sekolah swasta disamakan
F5 kokurikulum dan disiplin asas perpaduan
F6 penekanan sekolah vokasional
....................................................................................
14.Perang Dunia 1
Nyatakan sebab-sebab berlaku Perang Dunia Pertama.
Sebab-sebab berlaku Perang Dunia Pertama ialah
F1 nasionalisme yang kuat di Eropah
F2 persaingan meluaskan tanah jajahan
F3 persaingan meluaskan pengaruh
F4 persaingan dalam ekonomi
F5 mendapatkan bahan mentah
F6 mencari kawasan pasaran baru
F7 pembentukan sistem pakatan di Eropah
Jelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama.
Kesan-kesan Perang Dunia Pertama ialah
F1 Perjanjian Versailies ditandatangani
F2 peta Eropah berubah
F3 Liga Bangsa terbentuk
F4 inflasi berlaku
F5 masalah pengangguran
F6 hutang perang yang tinggi
F7 pemerintahan beraja ditamatkan
.....................................................................................
15.Penggulan dasar luar Malaysia
Nyatakan kepentingan dasar luar Malaysia.
Kepentingan dasar luar Malaysia ialah
F1 menjamin keselamatan rakyat
F2 menjamin keselamatan negara
F3 mengekalkan kedaulatan negara
F4 memelihara kepentingan nasional
F5 menggalakkan pembangunan
F6 meluaskan pasaran
F7 mengekalkan keamanan sejagat
Faktor-faktor penggubalan dasar luar Malaysia ialah
F1 faktor sejarah
F2 Melaka pernah berdagang dengan China
F3 mengamalkan dasar pro-Barat dan anti komunis
F4 faktor ekonomi F5 mengamalkan pasaran bebas
F6 faktor politik
F7 mengamal prinsip demokrasi berparlimen
F8 Malaysia berpegang kepada prinsip keamanan sejagat
.....................................................................................
K Masyarakat
K-masyarakat merujuk kepada masyarakat yang sentiasa berusaha membaiki dan memperkayakan diri dengan pengetahuan agar terus dapat bersaing.
Ini selari dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat.
Selari Prasarana untuk pertumbuhan k-society telah dibangunkan dengan Cekap secekapnya oleh kerajaan Malaysia terutama dalam bidang pendidikan.
Pendidikan Usaha telah dijalankan bagi membangunkan dan menyusun semula sistem pendidikan Malaysia antaranya, sekolah wawasan bagi memupuk perpaduan melalui interaksi murid pelbagai kaum, yang dapat meningkatkan daya saing.
Sekolah bestari pula dilengkapi dengan prasarana teknologi Bestari maklumat atau information technology (IT) dalam usaha memupuk rasa cinta terhadap IT.
Kurikulum Kurikulum juga diubahsuai dan dibentuk semula agar dapat melahirkan pelajar yang kreatif, dinamis serta berfikiran kritis dan analitis.
Melahirkan kumpulan tenaga kerja yang berpendidikan tinggi,
Tenaga bermotivasi tinggi dan berkemahiran tinggi sebagaimana yang diperlukan bagi menyahut cabaran globalisasi.
17. Globalisasi
Apakah tanggungjawab anda sebagai warga global?
Tanggungjawab saya sebagai warga global ialah
F1 mematuhi undang-undang
F2 menghormati hak asasi manusia
F3 mengelakkan pencemaran
F4 menderma wang bantuan bencana alam
F5 menyokong usaha keamanan sejagat
F6 menganggotai AMAN Malaysia
=====================================================================================
Maklumat sumber lain berkaitan
SPM 2009 –Tajuk-tajuk penting. (trial *) dan SPM 2009 Lihat nota ramalan.
-Tamadun India /Indus. * diberi kemudian.
-Tamadun China.*
-Kepentingan candi,pengaruh Hindu Buddha dalam sastera.*
-Pengaruh Hindu Buddha dalam masyarakat Asia tenggara.
-Reaksi masyarakat di Makkah.
-Perjanjian Aqabah.
-Sumbangan Abbasiyah,Umayyah dan Turki Uthmaniah.*
-Sumbangan Tamadun Islam kepada Tamadun barat.
-Teori kedatangan Islam Asia tenggara.* 3 teori
-Cara penyebaran Islam ke Asia tenggara.
-Kesan penyebaran Islam Asia Tenggara.
-Zaman Renaiisance.*
-Zaman gelap*
-Reformation.
-Dasar British terhadap Undang-undang tanah.
-Pembinaan negara bangsa di Melaka dan negeri Melayu.*
-Undang2 Tubuh Negeri Melayu.
-Persekutuan Tanah Melayu 1948.*
-Pakatan Murni*
-Suruhanjaya Reid.*
-Raja berpelembagaan,Tugas Yang Dipertuan Agong.*
-Sistem Pemerintahan Malaysia (Tiga badan)*
-Rancangan Lima tahun malaysia.*
-Wawasan 2020*
-langkah mendaulatkan bahasa*
-Dasar pendidikan.*
-Dasar Luar Malaysia.*
-Koridorraya Multimedia.*
-Konsep K ekonomi dan K masyarakat.*
-3 Tahap pembentukan dasar luar Malaysia. *(dasar dan kenapa)
No comments:
Post a Comment